Til dig som netop i disse dage går til jobsamtale
Gode råd til Jobsamtalen + det gode spørgsmål som får afsluttet samtalen på en god måde
Forberedelse til jobsamtalen er en ofte overset disciplin, og det er ærgerligt.
Jobsamtalen er absolut vigtig for virksomhedens beslutning om kandidat A eller B – men også for dig.
Er dette en virksomhed hvor du ønsker at lægge din energi?
Forberedelse af jobsamtalen er helt essentiel, og der kan næsten ikke gives nok gode råd.
Jeg prøver dog alligevel og deler her nogle af de råd som jeg har noteret mig fra forskellige kilder igennem årene.
1. Hvem der deltager i jobsamtalen?
Jobsamtalen handler om at skabe relationer. Du bør være velforberedt i forhold til dem som deltager i jobsamtalen. Hvad er deres roller og hvordan er den måske kommende nærmeste kollega. Brug LinkedIn og Google til at tjekke jeres relation - Hvis I har en fælles relation, kan det være med til at skabe en lidt mere ”uformel atmosfære” – og det er en fordel. Det vil også ”validerer dig som en der er OK”. Det vigtige er at du har et overblik over deltagerne og deres roller og jeres relationer. Så har du ro på og kan holde fokus på at vise hvordan du vil passe ind i flokken.
2. Ha’ helt styr på virksomheden og dens værdier
Udforsk firmaets hjemmeside, deres LinkedIn- og Facebookside, og Googl firmaet inden samtalen. Det vil danne dig et indtryk af virksomheden og de succeser som de har haft for nylig. Måske Google også vil finde en øv-historie om virksomheden, men det er vigtigt at være velorienteret så du har forståelse for deres verden.
Måske finder du relevante nyheder så du kan deltage i kvalificerede og begavede small talk.
3. Forbered nogle gode spørgsmål
Forbered nogle relevante spørgsmål til virksomheden.
Fokuser på, hvad der er vigtigt for dig at vide for at finde ud af, om du matcher stillingen. Dine spørgsmål bør afspejle din faglighed og din motivation.
Nogle eksempler på gode spørgsmål til jobsamtalen kunne være:
- Hvad er målsætningerne i mit job?
- Hvad skal der til, at jeg får succes i dette job?
- Hvad er målene for det forretningsområde, jeg skal arbejde i indenfor jeres virksomhed?
- Hvilke kompetencer findes i min afdeling? Og hvor kan jeg bidrage?
- Arbejder I i teams, eller hvordan løses opgaverne?
- Hvilken form for ledelse udøver min leder?
- Hvorfor er denne stilling ledig?
- Hvilke udfordringer er der ved at arbejde i en virksomhed som jeres?
- Hvad tror I bliver den største udfordring for mig i dette job?
4. Forbered nogle gode svar
Forbered dine svar på de spørgsmål som du kan forventes at møde.
Du må nødvendigvis tilpasse dig samtalen og situationen, men det er vigtigt at du har tænkt dig om og har en plan for hvor hvordan du vil svare.
- Din elevatortale: Fortæl kort om dig selv, og vær realistisk om det som er relevant for dem at vide.
- Din motivation: Hvorfor har du søgt denne stilling og hos netop denne virksomhed?
- Din research: Hvad kender du til firmaet og deres forretningsområde?
- Din erfaring: Beskriv kort dit sidste job, og forbered et svar om hvorfor du ønsker at skifte job?
- Dine kompetencer: Hvad er dine svage og stærke sider?
5. Hvad står på din ”mangelliste”?
Du vil nok som udgangspunkt fortælle om dine succeser og flotte resultater i tidligere jobs. Men – vi har alle et uudnyttet potentiale og et udviklingsområde. Sørg altid for at have et svar på, hvordan du er opmærksom på, og vil arbejde med svaghederne.
Det er uautentisk at sige “jeg har ikke nogen svagheder”. Dels viser du at du er urealistisk og ureflekteret, og du siger også, at der ikke er nogle steder, hvor du kan udvikle dig – altså dit potentiale for udvikling i jobbet er minimalt.
"Har du nogle spørgsmål, inden vi slutter?"
Du har sikkert tidligere været til en jobsamtale og fået netop dette spørgsmål. Mange undviger denne unikke mulighed for at hive noget ekstra med fra samtalen. Druger du din taletid fornuftigt, kan du stille flere gode spørgsmål, som vil efterlade arbejdsgiver med et godt indtryk.
Her er nogle forslag til, hvad du kan spørge om, inden du smutter ud ad døren.
- Har jeg besvaret alle jeres spørgsmål?
Inden du begynder at stille spørgsmål, bør du starte med at sige at du har et par spørgsmål – men inden du stiller dem, vil du gerne vide, om du har besvaret alle deres spørgsmål. Er der noget du skal uddybe eller komme med eksempler på noget af det, der er blevet talt om?
Dette vil give dig en fornemmelse af, om samtalen er gået godt. Bliver du bedt om at uddybe, kunne det tyde på, at dine svar var mangelfulde, men at stille netop dette spørgsmål, giver dig en chance for at gøre en del af samtalen om.
- Hvad er det fedeste ved at arbejde her hos jer?
De fleste mennesker kan godt lide at snakke om sig selv. Derudover giver dig mulighed for at få deres holdning til arbejdet i virksomheden. Giver det energi at arbejde her? Oplever de at de arbejder for en god sag? Er kollegerne dygtige – fagligt og socialt? Arbejder afdelingen med interessante projekter?
- Lever virksomheden op til sine værdier, og hvor kan I blive bedre?
Det kan være svært at spørge ind til virksomhedens svagheder, men et spørgsmål om værdierne kan måske være måden at få gang i snakken omkring hvordan virksomheden påvirker omverdenen.
- Hvordan ser en typisk arbejdsdag ud i denne stilling?
Dette spørgsmål viser at du er ivrig for at komme i gang, men det giver dig også en idé om det arbejde, som ligger foran dig, hvis du får jobbet. Det sikrer også, at du ikke siger ja til et job, som du ikke har evnerne til. Gennemgangen af arbejdsdagen sørger nemlig for, at I runder forventninger og ansvarsområder i stillingen.
Og til sidst: Du kan søge råd og vejledning hos mig.
Husk at dit job er en meget væsentlig del af dit liv – du bruge din tid og energi på jobbet, så det skal være interessant og give energi – og være sjovt. Lad din personlighed skinne igennem, når du er til jobsamtale... Så ved de hvad de får, og du vil få et mere afslappet arbejdsliv.
Som professionel mentor hjælper jeg vidensmedarbejdere videre i deres arbejdsliv. Videre med at udvikle sig i deres nuværende rolle. Eller videre mod en ny rolle i en ny organisation.
Husk: Jeg er ikke din chef, ven, kollega eller partner - jeg er din fortrolige og uvildige sparringspartner.
Held og lykke med jobsamtalen
Artiklen er skrevet med inspiration fra en række forskellige online-artikler
Herunder er tre eksempler på forløb, som samlet dækker over afklaring og vejledning i de vigtigste forhold i det professionelle arbejdsliv.
3 eksempler på mentorforløb
Få sparring til en konkret udfordring
- Få professionel vejledning til en konkret udfordring i dit arbejdsliv
- Tal med mig, som er en erfaren og nærværende leder
- Du skal måske igennem en organisationsændring og kan ikke finde din vej
- Du har måske svært ved at torstå dit ansvar og at vinde din leders tillid
Hold MUS med mig
- Forberedelse af din MUS-samtale
- Vi ser tilbage på din udvikling i din nuværende rolle og skaber afklaring om din retning, så du har styr på processen
- Træning i at præsentere dine mål for din leder
- Opfølgning på MUS-samtale og målsætninger
Generel karriereudvikling
- Få professionel vejledning til at komme videre i karrieren
- Du vil måske gerne være leder - eller vil gerne være fagmedarbejder igen
- Du er måske bange for at blive fyret, og har brug for at se din retning
- Bliv guidet i karrieren og jobsøgning
- Få et erfarent skub til at komme videre